
In 1979 riep de wereldlandenorganisatie 16 oktober uit als Wereldvoedseldag. Met die dag willen de Verenigde Naties aandacht vragen voor voedselzekerheid in heel de wereld. Dat wil zeggen, aandacht voor de beschikbaarheid van voldoende en gezond voedsel voor iedereen op de wereld.
Honger was toen in flinke gebieden in de wereld voor een groot deel van de bevolking een permanente dreiging. Helaas moeten we 41 jaar later constateren dat nog steeds grote groepen mensen onvoldoende voedsel krijgen. De VN schatten in dat nu nog ruim 800 miljoen mensen wereldwijd honger leiden of ondervoed zijn. In deze tijden van Corona lijkt dat aantal eerder te groeien dan af te nemen. Aandacht voor hoe we omgaan met voedingsmiddelen blijft enorm belangrijk.
